Gdy zakładasz swoje własne przedsiębiorstwo, to wydaje ci się, że wszystkiemu podołasz samodzielnie. Księgowość ogarniesz także. Po zarejestrowaniu działalności, należy zgłosić do urzędu skarbowego rodzaj opodatkowania. Mamy cztery rodzaje do wyboru. Karta podatkowa, podatek zryczałtowany, podatek liniowy i podatek na zasadach ogólnych. Firma też płaci ZUS. Co miesiąc lub raz na kwartał, zależnie od zadeklarowanej metody. Można tez zostać VATowcem lub nie, też zależnie od charakteru działalności. Gdy mamy już określone najważniejsze sprawy, jak ZUS czy podatek, to pozostaje nam rozpoczęcie księgowania określonych należności. Prowadzenie prawdziwej księgowości powierza się zazwyczaj biuru rachunkowemu. Jednak do określonej wysokości przychodów można prowadzić w przedsiębiorstwie księgowość uproszczoną. Limit tegorocznych przychodów wynosi nieco ponad 5 000 000 zł, tj. 1.200.000 euro. Jeśli do tego ruch w interesie nie jest specjalnie natężony i nie ma zbyt wielu faktur, możemy próbować prowadzić rachunki samodzielnie.

Należy do księgi przychodów i rozchodów wprowadzać wszystkie dane finansowe. Na tej podstawie można próbować samodzielnie prowadzić księgowość we własnej firmie. Dopóki działalność nie rozwinie skrzydeł, to księgowość uproszczoną można prowadzić samodzielnie. W internecie jest dostępnych wiele programów księgowych, niektóre możliwe do ściągnięcia nieodpłatnie. Można też pobrać je na trzy miesiące próbne, by potem zadecydować czy chcemy nadal działać samodzielnie, czy też decydujemy się na zatrudnienie biura. Firma księgowa powinna być prowadzona przez osoby mające odpowiednie wykształcenie i doświadczenie w zawodzie. Osoba prowadząca biuro musi posiadać certyfikat, uzyskany na podstawie egzaminu przeprowadzonego przez Ministerstwo Finansów, o ile nie posiada certyfikatu musi zatrudniać osobę z uprawnieniami. Do prowadzenia księgowości uproszczonej, nie trzeba spełniać takich wymagań. Na początek można spróbować swoich sił samodzielnie.